Årsrapport 2016

Categories

Vigtige strategiske tiltag i 2016 begynder at virke og vil forbedre indtjeningen de kommende år.

Selskabsmeddelelse nr. 01-17

9. februar 2017

Mediemarkedet fortsatte sin hastige udvikling drevet af stigende konkurrence og efterspørgsel efter on-demand løsninger, der presser de konventionelle mediers forretningsmodeller.

I North Media blev 2016 et år kendetegnet ved store forandringer, tilpasninger og investeringer, der skal sikre et tilfredsstillende fremtidigt afkast i et marked, som bliver mere og mere digitalt.

”De mange investeringer og store tilpasninger, vi foretager, er nødvendige, hvis vi skal sikre, at vores aktiviteter fremover er kommercielt relevante og indtjeningsskabende. Udviklingen i 2016 viser, at vi både har tålmodigheden til at arbejde langsigtet med den rigtige forretningsmodel, men også modet til at gennemføre store forandringer og udvikle nye forretningsmodeller, når det er det rigtige. I 2017 vil vi på samme måde fortsætte med at styrke forretningsområderne. Det forventes at medføre, at vi i 2017 sætter en stopper for koncernens indtjeningsfald”, udtaler Kåre Wigh, ordførende koncerndirektør & CFO i North Media.

Resultatmæssigt blev 2016 ikke et tilfredsstillende år. Koncernens samlede omsætning faldt med 13 % til 881 mio. kr., mens driftsresultatet (EBIT) før særlige poster udgjorde et underskud på 26 mio. kr. FK Distribution leverede et tilfredsstillende resultat set i lyset af markedsfald og tabet af markedsandel. Væksten og resultatet i både North Media Online og BEKEY var lavere end forventet. Endelig blev North Media Avisers resultat naturligvis påvirket af de markante omlægninger af forretningsområdet gennem året.

”I 2016 implementerede vi en ny koncernstruktur i North Media, hvor beslutningskraften blev allokeret ud i de fire forretningsområder. Det har gjort os mere agile og bedre i stand til hurtigt at evaluere og eksekvere på de udviklingsmuligheder, hvert enkelt forretningsområde repræsenterer. Resultatet har blandt andet været en markant omstrukturering af North Media Aviser, hvor store dele af Søndagsavisen er frasolgt, og fokus på udgivelserne i København er intensiveret gennem investering i yderligere fem lokalaviser. Samtidig har vi nedbragt omkostningerne kraftigt,” udtaler Kåre Wigh.

Yderligere oplysninger kan fås hos:

Ordførende koncerndirektør & CFO Kåre Wigh, mobil 25 65 21 45
Adm. direktør FK Distribution, Mads Dahl Andersen, mobil 20 42 09 85